CHOPIN FESTIVAL 2024 IN KASTEEL OUD POELGEEST

"Influenced by Chopin"

Vrijdag 2 augustus 2024

Avond, 20.15 uur: Openingsconcert

Piano Recital met werken van Chopin en transcripties door de Japanse pianist Kotaro Fukuma (1982), o.a. winnaar van

de Chopin Prijs bij het Internationale Pianoconcours in Cleveland.

Zaterdag 3 augustus 2024

Middagprogramma: Chopin dans le jardin

13:30 uur: Inleiding bij de matinee in de kasteeltuin.

14:00 Prijswinnaars van de International Fryderyk Chopin Piano Competition for Children and Youth in Szafarnia in

Polen

Avond, 20.15: Fryderyk and Frederic

Pianorecital door de Japanse pianist Naruhiko Kawaguchi (1989), tweede prijswinnaar van het eerste Chopin Concours

op oude instrumenten in Warschau. Op het programma staan werken van Fryderyk Chopin en Federico Mompou. In het voorprogramma interpreteert een jonge prijswinnaar van het Prinses

Christina Concours een compositie van Chopin.

Zondag 4 augustus 2024

Ochtendprogramma: Chopin dans le matin

10.30 uur: Ontbijt in het Koetshuis & inleiding bij de matinee in de kasteeltuin

11.00 uur: Prijswinnaars van de International Fryderyk Chopin Piano Competition for Children and Youth in Szafarnia

in Polen.

Middagprogramma: In de salon van Radziwill

14.00 uur: Duo-recital met werken van Chopin en Beethoven met cellist Adam Javorkai, o.a. Bank Austria Artist of the

Year 2019 en pianiste Clara Biermasz

15.30 uur: Na het concert is er Chopin au vin: afterparty met Poolse wijnen van Marek Dymkowski.

**************//**************

Chopin menu

Voorafgaand aan de concerten op vrijdag, zaterdag en zondag is er de gelegenheid om van een Chopin

menu te genieten in het Restaurant Oud Poelgeest (Koetshuis).

Meet & Greet

Na beide avondconcerten is er gelegenheid voor “Meet & Greet with the artists” onder het genot van een

*****************************

Meer informatie is te vinden via: www.chopinstichting.com

Toegangsprijzen:
Passepartout: €125
Jeugd tot 25 jaar: €15 Volwassenen: €30
Vrienden vd Chopin Stichting: €25

Voor de Stichting (opgericht in 2015) is het de vijfde keer dat er een Chopin Festival wordt georganiseerd.

De eerste editie vond plaats in 2018 in Den Haag, in het museum Panorama Mesdag, onder de titel “Chopin aan Zee”.
De tweede editie vond plaats in 2019 in Groningen in SPOT/de Oosterpoort, en de derde editie in 2021 in Amsterdam in de Uilenburgersjoel, met als thema “Chopin in Quarantaine”.

De vierde editie vond plaats in Kasteel Oud Poelgeest met als thema "Chopin in Nohant".

De Chopin Stichting Nederland streeft er naar haar concerten en festivals te organiseren op bijzondere plekken, die naast bijzonder ook laagdrempelig zijn, en dus toegankelijk voor een breed publiek.
Een ander doel is, uiteraard, de muziek van Fryderyk Chopin te laten klinken, in uitvoeringen door gerenommeerde musici en aanstormend talent. Voor dit laatste wordt steeds contact gezocht met conservatoria en met laureaten van concoursen, zoals bijvoorbeeld het Oostenrijkse Prima La Musica Concours.

Wij kijken er naar uit in het prachtige kasteel Oud Poelgeest, omgeven door het park waar de veelzijdige Herman Boerhaave, onder andere medicus en botanicus, lang geleden bijzondere planten en bomen plantte, ons vijfde Chopin Festival te vieren, samen met vele liefhebbers van de muziek van Chopin en vele anderen die zijn muziek willen leren kennen.